Mesa Verde NP - Reisverslag uit Mesa Verde, Verenigde Staten van Jeannette Jonker - WaarBenJij.nu Mesa Verde NP - Reisverslag uit Mesa Verde, Verenigde Staten van Jeannette Jonker - WaarBenJij.nu

Mesa Verde NP

Door: Jeannet

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

10 Juni 2013 | Verenigde Staten, Mesa Verde

Vandaag op weg naar Mesa Verde. Na ongeveer een uurtje rijden verandert het landschap weer volledig. Als we bij Monticello linksaf slaan wordt het ineens weer groener. En nog wat verder zien we links en rechts van de weg zelfs weilanden met koeien en paarden.
In Cortez slaan we af op weg 160. We nemen een lekkere milkshake bij de Dairy Queen (met stukken echt fruit erin). Iets verderop is een rest-area waar we ons broodje eten op een schaduwrijk plekje. Dat doen die Amerikanen toch wel goed. Boven de picknicktafels is altijd een afdak zodat je nooit in de gloeiend hete zon hoeft te zitten.
Heel kort hierna zijn we al in Mesa Verde NP. We stoppen bij het Visitorcenter om kaartjes te kopen voor de Cliff Palace tour, 's middags om 5 uur. We hebben zodoende mooi tijd om in te checken, naar de Far View Sites te rijden om daar de opgravingen te zien van Pueblo dorpjes. Verder naar Spruce Tree Terrace om het museumpje daar te bekijken en een film over de Pueblo-peoples die hier geleefd hebben.
Om precies 5 uur zijn we klaar voor de tour onder leiding van een gids. Ze geeft heel goed uitleg over de geschiedenis van het gebied en de indianenvolken die hier zo'n 7 a 800 jaar gewoond hebben tot ca 1300 AD. Het is nog steeds heel heet, maar de meeste uitleg krijgen we gelukkig op een schaduwrijk plekje. We kunnen nog even in de 4 verdiepingen hoge huizen kijken (waarbinnen het verassend koel is) en gaan dan weer via stenen traptreden weer stijl omhoog.
Even afkoelen is er niet bij, want in de auto is het ook loeiheet. We rijden met de ramen open weer terug naar Far View Terrace, eten daar in het café, kijken wat rond in het winkeltje en gaan dan weer naar onze lodge/cabin. We hebben een balkonnetje waar we tot een uur of 9 lekker zitten. Dan nog even naar de Far View Lounge om een wijntje en whisky te drinken en dan terug naar de kamer, onder een mooie sterrenhemel.
Morgen hier nog Spruce Tree House bekijken (95% is nog in originele staat) en dan op naar Durango.