Mount Rushmore, Crazy Horse - Reisverslag uit Keystone, Verenigde Staten van Jeannette Jonker - WaarBenJij.nu Mount Rushmore, Crazy Horse - Reisverslag uit Keystone, Verenigde Staten van Jeannette Jonker - WaarBenJij.nu

Mount Rushmore, Crazy Horse

Door: Jeannet

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

05 Juni 2014 | Verenigde Staten, Keystone

Vandaag op naar de presidenten en de indiaan op zijn paard!
Het is schitterend weer. Mount Rushmore is niet zo heel ver rijden van het hotel, nog geen 10 minuten. Parkeren vinden we wel een beetje prijzig: 11 dollar. We zijn vrij vroeg maar toch zijn er al heel veel mensen. Vandaag is er ook iemand die destijds nog bij het werk aanwezig is geweest als arbeider. Je kunt hem vragen stellen. We lopen eerst naar het platform voor de foto's. Het zijn echt gigantische beelden. We gaan hierna naar het theater om de film te zien over de constructie. Als je ziet hoe die arbeiders in een soort draagzak afdalen en hun werk doen, dan is het een wonder dat er (voor zover ik heb gelezen) geen doden bij zijn gevallen. Na een rondje door de tentoonstelling en de (onvermijdelijke) shop gaan we verder, op weg naar het Crazy Horse Monument.
De Amerikaan van Poolse afkomst Korczak Ziółkowski heeft zijn hele leven gewijd aan zijn belofte aan de indianen om een beeld te maken van de grote leider Crazy Horse. Om zo aan de rest van Amerika te laten zien dat ook de Native Americans hun helden hadden. Na zijn dood in 1982 hebben zijn vrouw en 10 kinderen het werk voortgezet. Echt heel indrukwekkend. Ook al omdat het hele project wordt gefinancierd uit giften, toegangsgelden en verkoop van allerlei interessante indiaanse kunstvoorwerpen. Ze willen geen overheidssteun (wetende dat er dan ook overheidsbemoeienis met de bouw gaat komen en dat wilde Ziolkowski absoluut niet). Het project omvat veel meer: ook scholing van de indiaanse bevolking, een gezondheidscentrum en musea.
Op dit moment kun je niet dichter bij komen dan aan de voet van de berg omdat ze weer aan het werk zijn aan het beeld.
Na nog wat foto's en een kleine lunch gaan we verder, richting Custer State Park. Door de schitterende Black Hills rijden is geen straf. We stoppen even in het western-stadje Custer om wat boodschappen te doen en onze laatste dollars te pinnen.
In Custer State Park rijden we de Wildlife Loop. We zien wat pronghorns (antilope-soort), deer, een paar prairiedogs en ook nog bizons. Op een gegeven ogenblik staan we stil, met een lange rij auto's voor ons. Wat blijkt: de familie Buffalo besluit van de rechter- naar de linkerweide over te steken. Ze hebben geen haast en lopen kriskras over de weg. Na een minuut of 10 is de kudde uiteindelijk overgestoken en kunnen we verder. We rijden de loop uit en rijden daarna via een omweg weer terug naar Keystone. We eten bij Ruby's restaurant een heerlijke buffalo-steak. Omdat de zon zo'n beetje achter de berg is verdwenen kunnen we niet meer in het zonnetje zitten en dus dan maar terug naar de kamer. Morgen op naar de Badlands NP.